Gonneke in Zuid-Afrika

Namibie trip!

Het is zover, first term van het semester zit er op dus dat betekent vakantie tijd! Ik ga met een studententour mee naar Namibie. Echt geweldig!!

Vertrek is zondagacohtend 8 uur, aangezien ik zaterdag toch al in Kaapstad moest zijn maar een nachtje in een hostel geslapen samen met Victoria, een vriendinnetje uit Stellenbosch.

In totaal zijn we met 16 studenten, 10 van UCT, University of Cape Town en 6 van University of Stellenbosch. Waarvan 5 jongens, 11 meisjes, 11 Amerikaans, 1 Zweedse, 2 Duitsers en 2 Nederlanders. Prima gezelschap dus! We gaan 9 dagen met een overland truck. Dat is wel even iets anders dan een normale auto!

Op dag 1 rijden we van Kaapstad naar de Cederberg bergen. Onderweg stoppen we bij een Table mountain viewing point, het is heel helder dus we kunnen de Tafelberg mooi zien! De volgende stop is bij de Kwa Ttu San dorp. Daar krijgen we een rondleiding over het leven van deze stam. En over allerlei planten, niet heel bijzonder. Aangekomen op de boerderij in de Cederberg bergen krijgen we per twee een tent aangewezen en leren we hoe we die op moeten zetten. Dit wordt voorlopig onze slaapplek!

De volgende morgen moeten we alweer vroeg op, en wat was het koud vannacht. Daar had ik niet echt op gerekend dus hopelijk is dit niet elke nacht zo.. We ruimen de tent op en ontbijten, daarna weer in de truck voor een lange rit naar de grens. We hebben een luchbreak langs de weg. Er komt een hele keuken uit de truck te voorschijn, ideaal! We hebben een kok en een chauffeur dus over koken hoeven we ook niet na te denken. De eerste echte stop, in een plaatsje, is in Springbok, het is echt ontzettend warm, weer even wennen nadat het in Stellenbosch de laatste twee dagen heeft geregend. We slapen op een camping aan de Orange River, aan de overkant is Namibie! Als je onder de douche staat kijk je uit op Namibie, de muur loopt namelijk maar tot je schouders. Echt een heel raar gevoel als je er onder staat maar het uitzicht is prachtig!

De nacht was gelukkig helemaal niet koud, en 's ochtends is het al heerlijk warm als we gaan kanoen op de Oranje rivier. Je krijgt per twee een kano, Victoria en ik delen er een. Er wordt natuurlijk gigantisch geklierd haha. Zwemmen, splashen en elkaars boten omflippen! Ik krijg er zowaar twee omgeflipt!!

Terug bij het kamp snel douchen en lunchen want we moeten de grens over en dat kan schijnbaar erg lang duren. Nou dat is inderdaad zo, snikheet is het, en we moeten eindeloos wachten. Gelukkig is alles goed gegaan en zijn we allemaal in Namibie! We kamperen vlakbij de Fish River Canyon. We zien zonsondergang bij de Canyon, echt waanzinnig!

Op dag 4 rijden we naar the Namib-Naukluft National Park. Het is in het midden van de woestijn, maar er is zelfs een tv in de bar?! De Sesriem Canyon is vlakbij dus daar gaan we heen, we kunnen er niet in hiken want er is allemaal water, dus ga ik met 4 anderen maar zwemmen haha. 's Avonds gezellig met de groep een drankje gedronken onder de sterrenhemel. Morgen heel vroeg op om zonsopgang op Dune 45 te zien.

Heel vroeg op, dat betekent vertrek om 4.45. Voor de verandering is iedereen op tijd en kunnen we snel weg. Aangekomen bij Dune 45 moeten we nog omhoog lopen. Toch iets zwaarder dan verwacht maar ik ben de eerste van de dag die boven staat! Het is het allemaal driedubbel en dwars waard, het is waanzinnig, prachtig en onvergetelijk. We ontbijten onderaan Dune 45 voordat we naar de Sossusvlei en Dead vlei gaan. Echt bizar om versteende bomen in het midden van de woestijn te zien. Tot nu toe echt zulke mooie en bijzondere dingen gezien! We kamperen deze keer echt in the middle of nowhere. Hoort erbij op een desert tour. We krijgen een woestijn excursie van meneer Boesman, over het leven in de woestijn en de bosjesmannen die hier ooit leefden. Zonsondergang zien we in de woestijn. Slapen deze keer niet in een tent, gewoon onder de sterrenhemel!

Op dag 6 rijden we naar Swakopmund, we zijn nu op de Tropic of Capricorn. We luchen in Walvisbaai aan het strand. Echt nog nooit zo'n vies strand gezien. In Swakopmund blijven we twee nachten, het schijnt het drukste weekend van het jaar te zijn, pasen, maar daar aangekomen zie ik nauwelijks mensen.. We slapen in een hotel, wat voelt dat als een luxe! Een echt bed in plaats van een matras!! 's Avonds gaan we uiteiten met de groep en daarna gezellig op stap. Er zijn zowaar meer mensen in de enige twee kroegen van heel Swakopmund. Desalniettemin hebben we een ontzettend leuke avond.

Vandaag de hele dag in Swakopmund, 's ochtends rustig aan gedaan en het stadje bekeken. Het heeft zoveel Duitse invloed, zelfs Duitse Konditoreien waar mensen de hele dag taartjes eten en koffie drinken. 's Middags quadbiken in de woestijn. Super gaaf!

Helaas beginnen we op dag 8 aan onze terug tocht naar Kaapstad. Dat betekent 2000 kilometer in twee dagen. Vandaag vertrekken we om 4.00 uur 's ochtends om uiteindelijk 1200 kilometer verderop weer bij de Orange River te slapen. We zitten echt de hele, hele dag in de truck die echt extreem hobbelig is. In Namibie bestaan er geen asfaltwegen, dirtroads all over dus!

De laatse dag van de trip bestaat ook alleen maar uit terugrijden. Al kunnen we vandaag 'uitslapen', we vetrekken namelijk 'pas' om 7.30. Jaja niks uitslapen deze trip. Alles gaat goed met de truck, maarja wat is een reis zonder een mankement aan de truck. Dus 80 kilometer van Kaapstad af gaat de dieselpijp kapot. We hebben net getankt en zijn nu al bijna alles kwijt.. We redden het tot het volgende tankstation, 20 kilomter verder. Daar staan we dan, op 60 kilometer van Kaapstad, Tafelberg in het zicht, vast op een tankstation met een kapotte truck. Wat een toestand, ach het hoort erbij. Uiteindelijk komen we wel in Kaapstad terecht!

Mijn onvergetelijke, mooi reis naar Namibie is helaas over. Maar bij thuiskomst heb ik een email van de universiteit van Groningen dat ik door ben naar de volgende ronde!! Daar drinken we natuurlijk nog even een wijntje op! Moe maar voldaan lekker naar bed!

marit

hele vette verhalen gon!!!

oma joan en opa uco

we genieten mee van je expeditie naar verre gebieden.
we verheugen ons ook op je trugkeer naar naar Nederland
tot horens volgende week.Liefs U/J.